top of page

ADHD og emosjonelle traumer - ADHD og dets forhold til emosjonelle traumer

Oppdatert: 4. jul. 2022





Kan emosjonelle traumer etterligne ADHD? Hva er assosiasjonen mellom ADHD og emosjonelle traumer?





Forholdet mellom ADHD og emosjonelle traumer er mangefasettert. I perioder med kollektiv angst, vil noen mennesker gjenoppleve traumatisk frykt eller angst. Dette kan være foreldre eller voksne med ADHD. Noen barn vil føle økt frykt og angst enten ved å se nyheter eller fra å ta opp foreldrenes angst.


Hvordan er traumer annerledes enn stress?

Alle opplever fra tid til annen stress. "Godt stress" handler om en utfordring som vi føler oss i stand til å møte eller overvinne. Denne typen stress bygger selvtillit og følelsesmessig styrke. En sunn utvikling krever denne typen utfordringer.


"Dårlig stress" er en opprivende eller vanskelig situasjon som vi føler at vi ikke klarte eller klarer å takle effektivt -manglende mestring. Men denne type stress går, den blir ikke hos oss. Vi ser ut til å være i stand til å "sprette tilbake" -resiliens- til vår baseline av følelser og gjenoppta vår vanlige måte å være på. Dette skjer også med alle.


En tredje situasjon er imidlertid annerledes. En skremmende hendelse utløser en kamp-eller-flykt-respons. Biologien til denne responsen inkluderer en utløsning av kortisol og adrenalin som vi føler fysisk. Dette nødberedskaps systemet i kroppen tilfører fysisk styrke, undertrykker smerte og øker reaksjonstiden.


Det er avgjørende for å overleve i en plutselig fysisk liv-eller-død-situasjon som et fysisk angrep. Noen ganger spretter vi fortsatt tilbake. Men for noen mennesker, noen ganger, forblir kamp-eller-flukt-responsen.


Det kan være på grunn av personlig sårbarhet. Eller det kan være på grunn av situasjonen: for eksempel er ingen fysisk eller verbal respons mulig. Eller et barn kan ha hatt pågående uønskede hendelser som tar en toll på utviklingen av selvregulering over tid. Disse pågående hendelsene setter stadig et barn i en tilstand av emosjonell opphisselse og kamp-eller-flukt-følelser.


Noen eksempler på vedvarende uønskede hendelser kan omfatte:


· Å leve med en følelsesmessig voldelig person

· Avhengighet i familien

· Fysisk konflikt i familien

· Vedvarende fysisk motgang (som utilstrekkelig bolig; dårlig økonomi)

· Vitne til eller opplever alvorlig vold i familien eller nabolaget

· Opprørende separasjon fra eller tap av en forelder på grunn av utenlandsk utplassering til en krigssone, fengsling eller død

· Lider av tilbakevendende rasisme og diskriminering som minoritets individ

· Det emosjonelle kjølvannet av en flyktig foreldre skilsmisse


Denne kontinuerlige aktiveringen av en alarmert tilstand er skadelig for helse og utvikling. Det kan overvelde et barns utviklende emosjonelle evner slik at de ikke kan oppnå nivået av selvregulering de ellers kunne.


Resultatet: Når barnet eller den voksne vokser, har de en tendens til å overtolke problemer eller utfordringer som mye mer alvorlige enn de er. De kan overreagere på en mild fornærmelse eller utilbørlig bemerkning; lett skremme; eller opplever dårlig søvn, kronisk angst og til slutt dårligere helse. Hvis vi er i denne situasjonen, opplever vi dårlig oppmerksomhet , impulsivitet, opp-og-ned-emosjoner og føler oss overveldet av ekstra stress. Å takle livets daglige problemer kan virke for vanskelig.


Hvis en mor opplevde alvorlig følelsesmessig stress mens hun var gravid, eller hvis barnet opplevde overgrep eller andre traumer tidlig i livet, kan denne indre nødalarmen slås på gjennom hele utviklingen. I så fall kan barnet også se ut som om det har ADHD. Barnet kan være uoppmerksomt, irritabelt, overreaktivt overfor utfordringer, til og med reaktivt-aggressivt. Men de har egentlig ikke ADHD. De har en kronisk traume reaksjon.


Den tredelte måte ADHD og emosjonelle traumer relaterer til hverandre

Den første måten emosjonelle traumer og ADHD forholder seg til, er at emosjonelle traumer, enten under barndommen eller til og med før fødselen, noen ganger kan føre til en "etterligning" av ADHD som egentlig ikke er ADHD. I dette tilfellet kan den riktige behandlingen ikke være en ADHD-behandling, men en behandling for emosjonelle traumer.


Den andre måten de forholder seg på er at noen mennesker har begge deler. Personer med ADHD har en tendens til å ha flere dårlige ting som skjer. Dette er av flere grunner: høy impulsivitet; endret eller svakere vurdering av sosiale situasjoner; søker unnvikende peer-godkjenning; tiltrekning til risikable situasjoner for spenningen eller spenningen.

Forskning viser at det å ha ADHD er assosiert med en høyere rate av traumatiske hendelser som skjer.


Den tredje grunnen til overlapping er kanskje den mest utfordrende. Gitt den samme farlige situasjonen, er det mer sannsynlig at personer med ADHD enn andre opplever det som traumatisk. Dette er relatert til den økte følsomheten for opplevelser som personer med ADHD ser ut til å ha, som jeg hentydet til tidligere. I tillegg har noen individer med ADHD ikke sterke mestrings mekanismer, for eksempel evnen til å undertrykke forstyrrende tanker og sette dem ut av sinnet.


Hvis man legger alt sammen, er den dårlige nyheten at barn og voksne med ADHD har tre ganger så stor sannsynlighet som andre barn og voksne for å få post traumatisk stresslidelse. Den gode nyheten: Selv da vil bare et mindretall noensinne ha denne opplevelsen.


Ta det til-deg meldingen

Hvis barnet ditt plutselig ser ut til å ha utviklet symptomer på ADHD, vurder om noe følelsesmessig veldig opprørende eller traumatisk kan ha skjedd eller fortsatt pågår. Opplevde de mobbing på nettet eller noen fysiske trusler? Noen undersøkelser her kan være passende og kan utføres av en dyktig kliniker hvis barnet eller tenåringen ikke er komfortabel med å dele med en forelder.


Hvis de ikke reagerer godt på behandling eller hjelp for ADHD, eller hvis du vet at det er en vanskelig historie eller en vanskelig pågående omstendighet som noen av de som er nevnt tidligere, vurder om barnet ditt kan trenge ekstra mestrings støtte (samtaleterapi eller ekstra mestrings hjelp). Dette kan være enten i stedet for, eller i tillegg til, å bli sett gjennom til ADHD-briller.


Hvis det handler om en traumatisk historie, kan samfunns angst være aktiverende og føre til forverring av atferd eller mestring. Dette kan indikere behov for litt ekstra kortsiktig støtte eller terapi.


Referanser

Nigg, JT (2018). Komme i forkant av ADHD: Hva neste generasjons vitenskap sier om behandlinger som fungerer – og hvordan du kan få dem til å fungere for barnet ditt. Guilford Press.


Spencer et al (2016) Undersøker sammenhengen mellom post traumatisk stresslidelse og oppmerksomhetssvikt/hyperaktivitetsforstyrrelse: en systematisk oversikt og metaanalyse. J Clin Psykiatri. 2016 Jan;77(1):72-83. doi: 10.4088/JCP.14r09479.


Kennedy et al (2016) Tidlig alvorlig institusjonell deprivasjon er assosiert med en vedvarende variant av voksen oppmerksomhetssvikt/hyperaktivitetsforstyrrelse: klinisk presentasjon, utviklingskontinuiteter og livsomstendigheter i den engelske og rumenske Adoptees-studien. J Child Psychol Psychiatry. 2016 okt;57(10):1113-25. doi: 10.1111/jcpp.12576.


34 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
Innlegg: Blog2_Post
bottom of page