Vroom-Yetton-beslutningsmodellen
Bestemme hvordan å bestemme

Styr beslutningsprosessen din i riktig retning.
© GettyImages ExtremePhotographer
Det er mange forskjellige måter å ta en avgjørelse på, og å velge tilnærming kan være like vanskelig som å ta avgjørelsen selv!
Noen ganger må du ta ansvar og bestemme hva du skal gjøre på egen hånd, men du vil ikke fremstå som autokratisk for teamet ditt (spesielt i situasjoner der du trenger deres innspill). Andre ganger er det bedre å ta en beslutning basert på gruppens konsensus, men dette kan bruke opp dyrebar tid og ressurser. Så hvordan bestemmer du hvilken tilnærming som er best?
Hver leder må kunne ta gode beslutninger. En systematisk tilnærming til beslutningstaking, slik som Vroom-Yetton-beslutningsmodellen, lar deg bringe konsistens og orden til en prosess som ellers kan føles idiosynkratisk og instinktiv. Det kan også hjelpe deg med å finne den mest effektive måten å ta en avgjørelse på.
Forstå modellen
Vroom-Yetton-modellen er designet for å hjelpe deg med å identifisere den beste beslutningstilnærmingen og lederstilen å ta, basert på din nåværende situasjon. Den ble opprinnelig utviklet av Victor Vroom og Philip Yetton i deres bok fra 1973, "Leadership and Decision Making." [1]
Ingen enkelt beslutningsprosess passer til hvert scenario. I stedet tilbyr Vroom-Yetton en rekke forskjellige prosesser og leder deg mot den beste for din situasjon. For eksempel, hvis hastighet og besluttsomhet er nødvendig, vil det sannsynligvis peke deg mot en autokratisk prosess. Hvis samarbeid er det som trengs, så vil det dytte deg mot en mer demokratisk prosess.
Forskere har funnet ut at ledere er mer effektive, og teamene deres mer produktive og fornøyde når de følger modellen. [2][3] Enkelheten til Vroom-Yetton betyr også at alle – fra styrerommet til arbeidsgulvet – kan bruke den.
Selv om det er litt langdrygt til tider, kan det være spesielt nyttig i nye eller uvanlige situasjoner. Øv deg på å bruke det, og du vil raskt få en følelse av den riktige tilnærmingen å ta, enten du tar en beslutning om et daglig problem eller håndterer et mer komplekst problem.
Før du begynner å bruke modellen, må du vurdere disse tre faktorene:
· Beslutningskvalitet – Noen ganger er det avgjørende å ta den "riktige" avgjørelsen, og du må bruke et stort antall ressurser (mennesker, tid, informasjon og så videre) for å sikre at handlingen du tar er godt gjennomtenkt og er av høy kvalitet.
· Teamengasjement – Noen av beslutningene dine vil ha stor innvirkning på teamet ditt, mens andre vil gå ubemerket hen. Når en beslutning sannsynligvis vil påvirke teamet ditt, er det best å bruke en samarbeidsprosess. Dette vil forbedre kvaliteten på beslutningen, og du vil sannsynligvis levere et vellykket resultat raskere.
· Tidsbegrensninger – Når problemet ikke er tidssensitivt, har du mer "plass" til å undersøke alternativene dine og inkludere andre, noe som vil bidra til å øke kvaliteten på avgjørelsen din. Hvis tiden din er begrenset, kan det imidlertid ikke være mulig å inkludere andre eller å foreta grundige undersøkelser.
Spesifikke lederskapsprosesser
Figur 1 nedenfor viser Vroom-Yetton-modellen. Rammeverket stiller syv «ja/nei»-spørsmål, som du må svare på for å finne den beste beslutningsprosessen for din situasjon.
Når du svarer på hvert av spørsmålene, jobber du deg gjennom et beslutningstre til du kommer til en kode (A1, A2, C1, C2 eller G2). Denne koden identifiserer den beste beslutningsprosessen for deg og teamet ditt. (Merk at du i noen scenarier ikke trenger å svare på alle spørsmålene.)

Vroom-Yetton Decision Tree: Tilpasset fra ledelse og beslutningstaking av Victor H. Vroom og Philip W. Yetton med tillatelse fra University of Pittsburgh Press. Copyright © 1973 University of Pittsburgh Press.
Figur 1: Vroom-Yetton-beslutningsmodellen

Figur 2: Vroom-Yetton Decision Making Model Kilde: SketchBubble
Følgende koder representerer de fem beslutningsprosessene som beskrives av modellen:
Autokratisk (A1): Du bruker informasjonen du allerede har for å ta avgjørelsen, uten å kreve ytterligere innspill fra teamet ditt.
Autokratisk (A2): Du konsulterer teamet ditt for å få spesifikk informasjon som du trenger, og så tar du den endelige avgjørelsen.
Rådgivende (C1): Du informerer teamet ditt om situasjonen og ber om medlemmenes mening individuelt, men du samler ikke gruppen for en diskusjon. Du tar den endelige avgjørelsen.
Rådgivende (C2): Du samler teamet ditt for en gruppediskusjon om problemet og for å søke deres forslag, men du tar fortsatt den endelige avgjørelsen selv.
Samarbeid (G2): Du jobber med teamet ditt for å nå en gruppekonsensus. Din rolle er for det meste tilretteleggende, og du hjelper teammedlemmer til å ta en avgjørelse som de alle er enige om.
Generelt er en rådgivende eller samarbeidende stil mest hensiktsmessig når:
· Du trenger informasjon fra andre for å løse et problem.
· Problemet kan ikke enkelt defineres.
· Teammedlemmenes medvirkning til avgjørelsen er viktig.
· Du har nok tid tilgjengelig til å administrere en gruppebeslutning.
En autokratisk stil er mest passende når:
· Du har større kompetanse på emnet enn andre.