top of page

UNDERBEVISSTE SIGNALER SOM BEROLIGER

Oppdatert: 3. jul. 2022

En persons ansikt, stemme og kroppsspråk -hvis signalene er gode- beroliger


Luuk L. Westerhof, M. Sc


Forskning av Stephen Porges, Ph.d. har funnet ut at når en annen person er empatisk innstilt, sender han eller hun signaler til oss som ubevisst beroliger oss. Romantiske øyeblikk produserer oksytocin, som stenger frykt systemet, for en tid.


Disse formene for følelsesmessig regulering foregår ubevisst. Når et ansikt viser empatisk uttrykk, er det med på å regulere hjerte frekvensen og aktiverer samtidig det parasympatiske nervesystemet. I en romantisk situasjon, når elskere ser på hverandre med total hengivenhet, og ser på den andre personen som den eneste personen i verden, produseres oksytocin.


Oksytocin hemmer amygdala, og hvis det produseres nok oksytocin, stenger det amygdala. Midlertidig er det umulig å føle frykt. På denne måten kan en elskers signaler fjerne frykt for fysisk intimitet og for å bli forlatt.


Oksytocin produseres også i nærvær av et nyfødt spedbarn, dette for å fremme tilknytning mellom den voksne og spedbarnet, noe som fører til at den voksne beskytter spedbarnet. Oksytocin produseres også når en hund og hundeeieren stirrer på hverandre, for som vi vet kan hunder stole på total hengivenhet og se på eierne som om de er den eneste personen i verden.


"Vår hovedrolle i livet er å få andre mennesker til å føle seg trygge og rolige. Og når vi føler oss trygge og rolige, begynner virkelig de fremvoksende egenskapene å komme ut. Det er da vi ser velviljen, skjønnheten, kreativitet og frimodighet" – Stephen Porges


I vår daglige hverdag skjer det mye som kan utløse frigjøring av stresshormoner . Amygdalaen reagerer på hver eneste ting som ikke er rutine eller som er uventet. Noen av oss, personer som ikke har noen evne til å dempe effekten av disse hormonene, gjør akkurat det; de gjemmer seg i hjemmet sitt, kanskje til og med i bare ett rom. Ved å gjemme seg, håper de å forhindre frigjøring av stresshormoner og dermed holde seg i ro.


Men denne tilstanden, kalt agorafobi, bringer ikke fred og ro. Selv om miljøet er kontrollert, er sinnet ikke kontrollert. Personen forestiller seg hva som kan gå galt. De kan gå tom for penger. Venner eller familie tar kanskje ikke med seg tingene de trenger. Helseproblemer kan oppstå. Siden slike tanker utløser frigjøring av stresshormoner, gir ikke selv denne eremitt lignende tilværelsen fred.


En mentalt sunn person trenger ikke å skjule seg for ting som kan medbringe frigjøring av stresshormoner. Hun kan reagere adekvat når stresshormoner frigjøres. Hormonene frigjøres for å gjøre henne oppmerksom på hva som ikke er rutinemessig eller uventet. Dermed ser hun – kanskje nysgjerrig på å se hva som skjer – for å se hva amygdalaen har funnet på. Det kan være noe viktig; men det kan også være irrelevant.


Det amygdalaen reagerer på kan være noe som utgjør en risiko. I så fall lagrer du en plan. Og hvis du er fornøyd med planen din, forplikt den til handling. På tidspunktet for forpliktelse får amygdala beskjed av den pre-frontale cortex om å slutte å produsere stresshormoner.


Dette kan sammenlignes med hva som skjer når telefonen ringer; når du svarer, stopper ringingen slik at du kan fortsette en samtale. På samme måte avsluttes frigjøring av stresshormoner slik at du kan flytte fokus fra trusselen til å gjennomføre planen din.


Det er et viktig poeng. Noen av oss kjenner en person hvis utøvende funksjon ikke fungerer godt nok til at de kan skifte fra problemet til løsningen. Når amygdala fanger opp noe ikke-rutinemessig eller uventet, kaprer stresshormonene bokstavelig talt tankene dine. Uansett hva du gjorde eller tenkte på blir avvist, og du blir tvunget til å ta hensyn til hva enn amygdalaen har lagt merke til. Hvis din utøvende funksjon skal vurdere situasjonen.


Hvis handling er nødvendig, er det ment å bygge en plan og forplikte seg til planen. Men hvis den utøvende funksjonen er overveldet av stresshormonene, kan den ikke utføre disse trinnene.


Poenget her er å forstå at hver enkelt av oss trenger noen midler for å overstyre effekten av stresshormonene godt nok til å la vår utøvende funksjon fungere, vurdere nøyaktig, utvikle en handlingsplan. Hva kan tjene oss i denne forbindelse? Hva kan overstyre effekten av stresshormonene?


Ifølge Dr. Porges sin forskning kan det Social Engagement-systemet overstyre effekten av stresshormoner når vi (ubevisst) mottar signaler fra personen vi er sammen med om at de er avstemte og pålitelige. Men hva om vi er alene? Vi kan også overstyre effekten av stresshormoner når pålitelige relasjoner er bygget inni oss; i fravær av en levende avstemt og pålitelig person, så vil det innebygde minne om relasjonen med en avstemt og pålitelig person kunne overstyre effekten av stresshormoner. Meditasjon, Mindfulness og bønn er eksempler på dette.


Det har blitt sagt at i en nødssituasjon er det sjelden at vi «Rise to the occasion.». Snarere søker vi oss til det vi har blitt opplært til. Når vi øver, er vi vanligvis sammen med noen som lærer oss opp. Etter hvert som vi blir opplært, er denne personens tilstedeværelse og selvtillit integrert sammen med trinnene som læres. Senere, når vi blir utfordret, er vi i stand til å utføre de øvede trinnene, beroliget og beroliget av den mentale tilstedeværelsen til personen som trente oss.


Når et barn prøver å gjøre noe, men mislykkes, men foreldrene forsikrer barnet om at oppgaven kan prøves på nytt, og før eller siden vil bli gjort vellykket, er forelderens trygghet integrert i aktiviteten. Koblingen mellom aktiviteten og minnet til de støttende forelderen fungerer, når oppgaven igjen forsøkes, til å overstyre effekten av stresshormonene.


Dr. Stephen Porges kaller handlingen som overstyrer effekten av stresshormonene for «vagus brems». Stresshormonene som ellers ville øke hjerte frekvensen, motvirkes av den fysiske eller imaginære tilstedeværelsen til en person som er innstilt eller av den psykologiske tilstedeværelsen til en person som var fremtredende da denne aktiviteten tidligere var engasjert.


Når noen er vennlig innstilt – empatisk – til oss, mottas signaler om tilpasning ubevisst av oss. Disse signalene roer seg. Et spedbarn som er heldig knytter mors – og senere fars – beroligende nærvær til det spedbarnet opplever, og føler seg dermed trygg i verden.

Som voksen, når stresshormoner frigjøres, ser han eller hun på dem som "brukervennlige" varsler om at noe må sjekkes ut. For det mindre heldige barnet er ikke frigjøring av stresshormoner forbundet med støtte; personen er på egen hånd, mener det er risiko eller fare, og må ha kontroll eller kunne rømme.


For å kontrollere angst, etablerer vi koblinger mellom hvert utfordrende angst givende objekt eller situasjon og et avstemt ansikt. Hvert øyeblikk som ikke er rutinemessig utløser frigjøring av stresshormon. Men siden det ikke-rutinemessige øyeblikket har vært knyttet til et ansikt som aktiverer "vagusbremsen", motvirkes stresshormonene.


Eller vi etablerer koblinger mellom hvert utfordrende øyeblikk på flukt og et romantisk øyeblikk (eller et øyeblikk som ammer et barn, et øyeblikk med en nyfødt) som produserer oksytocin, hormonet som forhindrer frigjøring av stresshormoner.

Med denne dobbeltløpene tilnærmingen til emosjonell kontroll, reguleres følelser under utfordrende omstendighetene.


"Vår hovedrolle i livet er å få andre mennesker til å føle seg trygge og rolige." Sosial interaksjon med andre kan være basert på en av to ting: a. kontroll, eller b. samarbeid . Hvis en person kan tilpasse seg en annen person, er kontroll ikke nødvendig.



6 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


Innlegg: Blog2_Post
bottom of page