Nevrosepsjon: Hvordan hjernen din bestemmer om din verden er trygg



Har du noen gang hørt uttrykket "lev i øyeblikket"? Det viser seg at det er en umulig oppgave. Vi kan bevisst oppfatte hvert øyeblikk når vi blir klar over det. Men i virkeligheten bruker hjernen vår nevrosepsjon til å ta raske beslutninger opptil ti sekunder før vi i det hele tatt har innsett at vi har muligheten til det.


Nevrosepsjon er begrepet som Dr. Stephen Porges (Stephen W. Porges, 2011) lagde og som brukes for å beskrive prosessen som hjernen gjennomgår for umiddelbart å gjenkjenne fare og holde oss trygge. Vi bruker nevrosepsjon ubevisst for å vurdere trusler og føle oss trygge. Nevrosepsjon hjelper oss til å forbedre helsen og relasjonene våre.


En kort oversikt over nervesystemet

Mennesker har unike hjernestrukturer som er i stand til å behandle massevis av informasjon, før bevisst bevissthet, for å vurdere trusler med lynets hastighet og holde oss trygge fra farlige eller livstruende situasjoner. De mange delene av hjernen kontrollerer alle aspekter av en persons liv, fra å puste til å bestemme hva du skal lage til middag hver dag. Nervesystemet er laget av mange bevegelige deler og alle jobber sammen for å ta informasjon fra miljøet ditt gjennom sansene våre for å fortelle kroppen din hva som er det sikreste å gjøre til enhver tid.


Sentralnervesystemet (CNS), laget av hjernen og ryggraden, er sammensatt av mange deler som jobber sammen for å regulere kroppen. Å jobbe samstemt med CNS, koblet via nervebaner langs ryggmargen, er vår autonome nerve system (ANS). ANS er ansvarlig for ubevisste handlinger, som for eksempel:


· Puls

· Blodtrykk

· Respirasjon

· Pupille utvidelse

· Fordøyelse

· Vannlating

· Seksuell opphisselse


Det er tre grener av ANS, det sympatiske, parasympatiske og enteriske nervesystemet. Det sympatiske nervesystemet er det som aktiverer kamp-eller-flukt-responsen og kontrollerer handlings- eller angstnivået i kroppen, og den parasympatiske grenen forteller hjernen når det er på tide å hvile og spise. Det enteriske nervesystemet lever i tarmen hvor det arbeider med fordøyelsessystemet og kontrollerer mye av kroppens hormonproduksjon.


Alle disse systemene forteller ANS hvordan vi må reagere på miljøet vårt, og hvis noen av dem utløser alarm, vil ANS aktivere overlevelsesmodus.

Når overlevelsesmodus er aktivert, vil folk oppleve økt hjertefrekvens, utvidede pupiller og forbedret hørsel for lettere å oppdage fare og stikke av. Hvis vi er for stresset, vil vi finne oss selv ute av stand til å fungere normalt, muligens finne oss selv ute av stand til å spise, sove eller slappe av. Du kan se hvordan dette kan påvirke humøret og relasjonene våre, men ikke bekymre deg fordi det er mange måter å lindre et engstelig nervesystem og defekt nevrosepsjon på.


Hvorfor nevrosepsjon holder oss trygge

Hvert øyeblikk tar hjernen våre beslutninger bak kulissene som er designet for å beskytte oss mot fare. Når vi møter en ny person, skanner vi personens ansikt for automatisk å oppdage tegn på ondskap eller bedrag. Vi har også den utrolige evnen til å oppdage fare på lang avstand, ved å bruke sansene våre til å finne ut om et kommende område er trygt farlig eller livstruende. Avgjørelser som hvem man skal si hei til i et overfylt rom og i hvilket øyeblikk man skal krysse en bygate, tas på et underbevisst nivå, basert på overlevelsesmekanismer som påvirker hele kroppen.


Tenk på det - tilbake i antikken var mennesker konstant truet av fare, for eksempel tilstedeværelsen av ville dyr som jaktet dem. Når vi utviklet oss med behovet for hele tiden å være klar over muligheten for at en løve kan snike seg inn på oss til enhver tid, ville vi ha trengt å være på høy beredskap til enhver tid, og derfor utviklet vi et automatisk responssystem som evaluerer risiko og holder øret ute for signaler om sikkerhet så vel som trusler.


Evnen til å gjenkjenne fare er til stede ved fødselen. Mororefleksen, eller skremselsrefleksen , er til stede hos spedbarn og kan aktiveres av selv en tilsynelatende ubetydelig trigger. Hvis en baby er i armene til en betrodd omsorgsperson, men gråter uventet, kan det være skremselsrefleksen ble aktivert av en uventet lyd eller bevegelse, for eksempel lyden av deres eget gråt.


Hvordan sosiale signaler påvirker nevrosepsjonen vår

Mennesker er sosiale skapninger, og vi har utviklet oss med overlevelsesmekanismer som er solid forankret i sosiale situasjoner. Nevrale kretsløp skiller mellom sikkerhetshensyn og farlige eller livstruende mennesker eller situasjoner på en brøkdel av et sekund, så snart hjernen vår fanger opp en stemme eller ser et ansiktsuttrykk. Evnen til å skjelne hva som er en trygg eller truende person eller situasjon læres gjennom barndommen når nevrale kretsløp dannes mens man opplever livet og observerer omsorgspersoner.


I tidlig barndom dannes babyens hjerne raskt og bruker sosiale signaler for å lette nevral vekst. Et kjærlig miljø med oppmerksomme omsorgspersoner er avgjørende for en sunn vekst til et barn. Mens kroppen kommuniserte med hjernen, skiller nevrale kretser om situasjoner og mennesker er trygge farlige eller livstruende. Mens nevrale kretsløp dannes i den voksende hjernen, forårsaker følelsesmessig omsorgssvikt fysisk skade fordi det hindrer dannelsen av nevrale kretser som reagerer på ting som ansiktsuttrykk. Forskning viser at en kjærlig berøring er nødvendig for sunn vekst av nevroner i et barns hjerne, så vel som for generell helse gjennom hele livet.


Den polyvagale teorien (S. W. Porges, 2001) sier at nervesystemet til pattedyr fungerer i koordinasjon og er sterkt påvirket av sosiale signaler som indikerer om vi skal føle oss trygge eller redde. Vagusnerven er en kabel lignende nerve som går fra hjernen til bunnen av ryggraden, og er koblet til alle indre organer og det autonome nervesystemet (figur 1). Vagusnerven går gjennom livlinen fra hjernen til kroppen, og informasjon hentes fra nevrale kretsløp så snart de mottar informasjon ved nevrosepsjon og sensoriske input.




Figur 1: Nervesystemet


Informasjon vi mottar fra berøring og syn sammen med våre andre sanser påvirker umiddelbart hele kroppen. På grunn av det intime forholdet mellom nervene på huden vår og hjernens indre, forklarer den polyvagale teorien at menneskelig forbindelse i form av fysisk berøring er en viktig faktor i mange prosesser som fører til generell helse.


Stol på nevrosepsjonen din og føl deg bedre

Det finnes moderne og eldgamle teknikker for å lindre et angstfylt nervesystem. Forskning på vagusnervens og deres effekter på nervesystemet vårt har produsert teknologi som har vist seg å redusere angst og depresjon ved å stimulere nerven med en mekanisk enhet. For en mer naturlig måte å stimulere sunne nerveresponser og korrigere feil nevrosepsjon, se på traumesensitiv yoga .


Hvis du vil overbevise kroppen din om at du ikke trenger å flykte fra et rovdyr for øyeblikket, så sakt ned farten fysisk og pust dypt med lange utåndinger. Dette lar nervesystemet vårt sikkert vite at vi er på et trygt sted og kan slappe av – dype åndedrag foran en engstelig venn kan få dem i din rolige og regulerte atferd og slappe av.


Lyd-terapi er en annen eldgammel form for medisin som har blitt forsket på de siste årene og funnet spesielt effektiv for å redusere angst . Bruken av lav- og mellomtonefrekvenser i musikk og lyder produsert med syngeskåler brukes i meditasjon og energihealing. Milde lyder kan brukes til samme formål.


Med en bedre forståelse av vår kropp og nevrosepsjon kan vi lære og utvikle måter å forbedre vår mentale helse på og helbrede fra traumer hver dag.


Referanser

Porges, S. W. NEUROCEPTION: A SUBCONSCIOUS SYSTEM FOR DETECTING THREAT AND SAFETY.


Porges, S. W. (2001). The polyvagal theory: phylogenetic substrates of a social nervous system. Int J Psychophysiol, 42(2), 123-146. doi:10.1016/s0167-8760(01)00162-3


Porges, S. W. (2011). The polyvagal theory : neurophysiological foundations of emotions, attachment, communication, and self-regulation. New York ; London: W.W. Norton.


14 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle