Kan stress hos en gravid kvinne gjøre skade på babyen?


Luuk L. Westerhof, M. Sc

Klinisk spesialist i familieterapi & Master in Health Promotion


Når en baby vokser inn i kroppen til en kvinne, gjennomgår hun mange endringer. Hun bekymrer seg stort sett for alt. Hvor mye bør jeg gå opp i vekt? Er det greit å trene ? Er morgenkvalmen min normal ? Hvorfor har jeg lyst på løk? Dette er normale spørsmål å stille seg selv når en kvinne forbereder seg til å bringe en ny person til verden.


Stress under graviditet

Du kan føle deg stresset, sliten og overveldet. Selv om noe stress under graviditet er normalt, kan for mye ha varige negative effekter på mor og babyen. Når mor er stresset, går kroppen over til «fight or flight»-modus. Det oversvømmer hennes system med stresshormoner kortisol og adrenalin. De sender, så å si drivstoff til musklene hennes, og hjertet begynner å pumpe raskere.


Mindre stress kan være lett å håndtere, men hvis stresset ikke gir seg, kan det være skadelig. Konstant (kronisk) stress kan endre kroppens stresshåndteringssystem og få det til å utløse en inflammatorisk (betennelse) respons. Stress er knyttet til helseproblemer som høyt blodtrykk og hjertesykdom.



Maternal stresseffekter på babyens hjerne (nevrologi)

Kronisk stress og den betennelsen det utløser kan øke risikoen for psykiske vansker og problemer med hjerneutvikling hos babyer. Nyere forskning (Rudolph m. fl., 2018) har videre sett på sammenhengen mellom betennelse forårsaket av stress og dens effekt på babyens utviklende hjerne.


Leger og forskere har ennå ikke funnet ut nøyaktig hvorfor stress påvirker graviditet, samtidig er det viktig å forstå at kronisk stress kan påvirke barnets nevrologi (hjernen). Å finne måter å slappe av på og utvikle mestringsmetoder for å håndtere stress er avgjørende for å redusere usunt stress.


Hvordan håndtere stress under graviditet

Å føle seg overveldet og stresset er ikke uvanlig under svangerskapet. Disse metodene nedenfor kan hjelpe deg med å håndtere stress mens du er gravid.


Snakk med en fagperson: Snakk om dine følelser med for eksempel, en lege, terapeut eller psykolog. Sammen kan dere finne en løsning, som kan inkludere prenatal yoga, pilates , medisiner eller samtaleterapi.


Musikk: bidrar til å senke kortisolnivået .

Slapp av: Tenn for eksempel et duftlys og ta et varmt bad for å slappe av. Drikk en kopp te. Legg deg med en god bok. Du vil ha veldig lite tid til disse aktivitetene når babyen er født, så dra nytte av tiden du har nå.


Viktig

Husk at noe stress er normalt, og du ikke trenger å føle skyld for å føle det. Hvis du er utsatt for langvarig stress, snakk med en terapeut som kan hjelpe deg med å utvikle måter å håndtere stress bedre. Et trygt bånd mellom deg og babyen din etter fødselen kan bidra til å nøytralisere de negative effektene av stress under graviditet.



Referanse

Rudolph, M. D., m. fl.: Maternal IL-6 during pregnancy can be estimated from newborn brain connectivity and predicts future working memory in offspring. Nature Neuroscience volume 21, pages765–772(2018) https://www.nature.com/articles/s41593-018-0128-y


1 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle