top of page

HVA ER SAMREGULERING (CO-REGULATION)?

Luuk L. Westerhof, M. Sc




Hva er Samregulering (Co-Regulation)?

Samregulering er en mellommenneskelig prosess hvor deltakerne kontinuerlig justerer sine interaksjoner i et koordinert mønster for å samskape og opprettholde en positiv følelsesmessig tilstand (Fieldman, 2003).


Under emosjonssamregulering tilpasser deltakerne handlingene sine for å regulere hverandre på en samarbeidende måte, dvs. de Samregulerer (Fogel, Garvey, 2007). Denne gjensidige reguleringen involverer en prosess med matching, mismatchen, brudd og reparasjon av forbindelser (Tronick, 1989).


Barn lærer å selvregulere ved først å samregulere med foreldrene

Prosessen der barn utvikler evnen til å lindre og håndtere plagsomme følelser og opplevelser fra livets begynnelse gjennom tilknytning til omsorgsfulle og pålitelige primære omsorgspersoner.


Samregulering involverer ulike typer reaksjoner, inkludert, men ikke begrenset til: en varm, beroligende tilstedeværelse og tonefall, verbal anerkjennelse av nød, modellering av atferd som kan modulere opphisselse, og tilveiebringelse av et strukturert miljø som støtter emosjonelle og fysiske sikkerhet.


Responsive omsorgspersoner følger nøye med på de skiftende følelsesmessige og fysiologiske signalene til barna sine, samtidig som de regulerer sin egen følelsesmessige tilstand. Når omsorgspersoner er i stand til å demonstrere tilpasning og gi støttende, konsistente svar midt i opphisselse, utvikler barn en økende evne til selvregulering .


Det menneskelige behovet for Samregulering utvikler seg gjennom barne- og ungdomsårene og forblir gjennom hele livet, selv om det for de med sunn tidlig utvikling avtar gradvis etter hvert som ungdom internaliserer ferdighetene som støttes i forholdet og lærer å lindre seg selv.


Mennesker påvirket av komplekse traumer sliter ofte betydelig med selvregulering gjennom livet, og kompleks traumebehandling krever fokus på Samregulering i den terapeutiske relasjonen.


En terapeut i rollen som co-regulator overvåker sitt eget toleranse vindu med engasjement og streber etter å være tilpasset folks regulatoriske behov fra øyeblikk til øyeblikk. For eksempel et individ som utløses av et overveldende minne i terapi og demonstrerer hyperarousal kan trenge at terapeuten endrer tonen og stemmens hastighet for å lede dem til en roligere, tilstand.


Alternativt kan et menneske som har en historie med å føle seg ugyldig og forteller en smertefull historie på en avvisende eller nonchalant måte trenge at terapeuten øker intensiteten av hennes emosjonelle respons og legemliggjør et høyere nivå av energi i rommet. Tidspunktet og tempoet for terapeutisk aktivitet er relevant for Samregulering, da terapeuten søker å strukturere samtalen på en måte som øker et individs toleranse vindu over tid.


Hvorfor Er Samregulering Viktig

Et barns sosial-emosjonelle utvikling avhenger av deres evne til å regulere følelsene sine. Et barns evne til å regulere følelsene sine er avgjørende for sunn barns utvikling og vellykket funksjon på en lang rekke områder, fra fysisk og mental helse til akademiske prestasjoner og sosioøkonomisk suksess. Ulike uønskede utfall i barndom, ungdomsår og voksen alder er assosiert med vanskeligheter med følelsesmessig selvregulering.


Spedbarns evne til å regulere seg selv er begrenset i begynnelsen av livet. Når babyer er opprørt, er de sterkt avhengige av sine primære omsorgspersoner for å takle og gjenopprette sin følelsesmessige balanse.


Barn lærer hvordan de kan kommunisere og håndtere følelsene sine basert på omsorgspersonens svar på deres uttrykk for negative følelser (Perry, et al., 2020).

Emosjonell regulering begynner med samregulering med den primære omsorgspersonen.

Foreldre kan hjelpe barn med å utvikle selvregulering ved å bruke samregulering.


Samregulering av omsorgspersoner gjør at omsorgsfulle foreldre kan legge til rette for barns følelsesmessige regulering ved å gi dem ekstern støtte. Disse opplevelsene fungerer som stillaser for barn til å utvikle seg.


For foreldre er samregulering som å lære barna hvordan de skal sykle uten treningshjul.

I begynnelsen sitter barnet rett og slett der mens foreldrene gjør alt arbeidet med å holde opp sykkelen og skyve den fremover. Men snart blir barnet vant til å balansere på sykkelen. De begynner å tråkke og balansere på egenhånd. På et tidspunkt kan du gi slipp.


Samregulering er avgjørende for utviklingen av følelses regulering i barndommen.

I fravær av foreldre eller treningshjul, vil et barn som lærer å sykle sannsynligvis falle og bli mye skadet. Når det blir for mye, kan de gi opp.


Uten samregulering kan barn bli deregulerte (for eksempel utbrudd, aggresjon) eller ta i bruk mal adaptive mestringsstrategier (for eksempel følelses undertrykkelse som fører til internaliserende problemer som nedstemthet).


Før Den Emosjonelle Samreguleringsprosessen Starter

For å bruke effektive og konsistente samreguleringsteknikker, legg merke til følgende.


FØRST, SELVREGULERING

Foreldre må kunne selvregulere før de kan samregulere. Omsorgspersoners egen selvregulering fungerer som en modell for hvordan de kan kontrollere sine følelser for barnet.


Det kan være utfordrende å håndtere et skrikende, irrasjonelt barn under akutte nød episoder, spesielt hvis situasjonen allerede har utløst store følelser hos deg.

Prøv å roe deg selv ved å ta dype åndedrag, tømme tankene og bruk positiv

selvsnakk.


Dine tidligere erfaringer, tanker og tro om følelser vil påvirke hvor godt du håndterer følelsene dine. Søk profesjonell hjelp hvis det blir for vanskelig for deg. Psykisk helsepersonell kan hjelpe deg med å identifisere og løse uløste problemer som kan hindre deg i å være en rolig, omsorgsfull forelder.


IKKE STRAFF

Å straffe negative følelser er spesielt skadelig siden det kan forverre negative følelser i en allerede vanskelig situasjon. I tillegg til å kommunisere manglende aksept, hindrer straff barn i å motta samregulering fra en omsorgsfull, støttende omsorgsperson (Eisenberg, et al., 1998).


IKKE UGYLDIGGJØR FØLELSER

Ikke ignorer, avvis eller avvis negative følelser. Et barns følelser av ugyldiggjøring er assosiert med sosial-emosjonelle vansker og psykiske plager (Krause, et al., 2003).


RESPONSIVE FORELDRESKAP

Fremme selvreguleringsutvikling ved å bruke varme og lydhøre interaksjoner som fremmer trygg tilknytning hos barn (Mikulincer & barbermaskin, 2019).


Responsive foreldre gjenkjenner og reagerer på barnas signaler som signaliserer deres behov. Gjennom omsorgsfulle interaksjoner støtter og modellerer de regulering for å lette barns evne til å forstå, uttrykke og modulere følelser.


Barn som er trygt knyttet internaliserer reguleringsstrategier i tilknytningsforholdet og anvender dem utenfor tilknytningsforholdet (Brumariu, 2015).


Hvordan Samregulere

Gjennom utviklingen endres samregulerte opplevelser ettersom et barns evne til selvregulering vokser, men det forblir en kritisk ressurs.


Samregulerende responser spiller en avgjørende rolle i stillaset til et barns følelsesmessige opplevelser, og veileder dem mot stadig mer sofistikerte selvregulerende strategier (Crugnola et al., 2013).


SPEDBARNSALDER (FØDSEL TIL 1 ÅR)

Vær nøye med og reager raskt på signalene barna sender. Trøst spedbarnet fysisk (for eksempel klem) og følelsesmessig (for eksempel å snakke) for å hjelpe dem med å stabilisere seg. Reduksjoner i nød kan også oppnås ved å modifisere miljøet.


SMÅBARN (1 TIL 2 ÅR)

Snakk rolig eller fjern barnet fra en stressende situasjon. Lær dem ord for å uttrykke og snakke om følelsene deres.


FØRSKOLEALDER (FRA 3 TIL 5 ÅR)

Modeller og undervis i selvregulerende strategier som å ta et langt oppmerksomt pust. Coach dem til å lære om følelsene sine, at de legger merke til følelsene sine og uttrykke dem med ord. Lær enkle problemløsningsferdigheter ved å foreslå alternativer.


MELLOMBARNDOM (ALDER 6 TIL 10)

Oppmuntre til mer problemløsning og undervis i konfliktløsningsstrategier. Fortsett å veilede dem i følelseshåndteringsferdigheter som å vurdere situasjonen på nytt.


TIDLIG UNGDOMSTID (11 TIL 14 ÅR)

Lær ferdigheter i problemløsning, organisering og tidsstyring for å forhindre problemer. Tren dem i sunn stressmestring som å trene og meditere. Lær dem kritisk tenkning slik at de kan ta bedre beslutninger.


FRA SEN UNGDOMSALDER TIL VOKSEN ALDER

På dette tidspunktet viker samregulerende interaksjoner for barnets nye selvreguleringsferdigheter. Barnet tar på seg de fleste reguleringsoppgavene. Nå gir foreldre først og fremst veiledning for komplekse problemer og emosjonell støtte i håndteringen av betydelige stressfaktorer. De fungerer som barnets trygge base og trygge havn.


Referanser

Feldman R. Infant-mother and infant-father synchrony: The coregulation of positive arousal. Infant Ment Health J. Published online January 2003:1-23. doi:10.1002/imhj.10041


Fogel A, Garvey A. Alive communication. Infant Behavior and Development. Published online May 2007:251-257. doi:10.1016/j.infbeh.2007.02.007


Tronick EZ. Emotions and emotional communication in infants. American Psychologist. Published online 1989:112-119. doi:10.1037/0003-066x.44.2.112


Herbers JE, Cutuli JJ, Supkoff LM, Narayan AJ, Masten AS. Parenting and coregulation: Adaptive systems for competence in children experiencing homelessness. American Journal of Orthopsychiatry. Published online July 2014:420-430. doi:10.1037/h0099843


Perry NB, Dollar JM, Calkins SD, Keane SP, Shanahan L. Maternal socialization of child emotion and adolescent adjustment: Indirect effects through emotion regulation. Developmental Psychology. Published online March 2020:541-552. doi:10.1037/dev0000815


Eisenberg N, Cumberland A, Spinrad TL. Parental Socialization of Emotion. Psychological Inquiry. Published online October 1998:241-273. doi:10.1207/s15327965pli0904_1


Krause ED, Mendelson T, Lynch TR. Childhood emotional invalidation and adult psychological distress: the mediating role of emotional inhibition. Child Abuse & Neglect. Published online February 2003:199-213. doi:10.1016/s0145-2134(02)00536-7


Mikulincer M, Shaver PR. Attachment orientations and emotion regulation. Current Opinion in Psychology. Published online February 2019:6-10. doi:10.1016/j.copsyc.2018.02.006


Brumariu LE. Parent-Child Attachment and Emotion Regulation. New Directions for Child and Adolescent Development. Published online June 2015:31-45. doi:10.1002/cad.20098


Crugnola CR, Gazzotti S, Spinelli M, Ierardi E, Caprin C, Albizzati A. Maternal attachment influences mother–infant styles of regulation and play with objects at nine months. Attachment & Human Development. Published online March 2013:107-131. doi:10.1080/14616734.2013.745712


42 visninger0 kommentarer
Innlegg: Blog2_Post
bottom of page