Hva er General Adaptation Syndrom

Oppdatert: 12. sep.

Stadiene kroppen går gjennom som respons på stress


Luuk L. Westerhof, M. Sc


Alle har opplevd stress – både negativt og positivt. Utholdende og kronisk stress har fysiske og mentale effekter på kroppen.

Generelt tilpasnings syndrom (GAS) er et begrep som beskriver de fysiologiske endringene kroppen automatisk går gjennom når den reagerer på stress. GAS ble først utviklet av Hans Selye i 1936, og anses å være en banebrytende moderne biologisk formulering av stress. (1)


Verywell / Michela Buttignol


GAS har tre stadier: alarm, motstand og utmattelse. Jo flere stadier kroppen din går gjennom, jo ​​større er risikoen for langvarige negative effekter. Langvarig stress kan påvirke din fysiske og mentale helse.


Å forstå GAS, inkludert hvordan det utløses, kan hjelpe deg med å redusere stress.


Stadier

Hans Selyes forskning på 1950-tallet definerte de tre stadiene av GAS som følgende: alarmreaksjonen, motstandsstadiet og utmattelsesstadiet. (2)


Alarm

Alarmreaksjonsstadiet er kroppens første reaksjon på stress. Dette stadiet blir også referert til som kamp-eller-flukt-responsen. I løpet av dette stadiet aktiveres kroppens sympatiske nervesystem ved plutselig frigjøring av hormoner.


Det sympatiske nervesystemet er en del av det autonome nervesystemet, som regulerer funksjonene til hjertet, magen, blæren og tarmene, så vel som musklene dine. Du er ikke klar over at dette systemet fungerer fordi det automatisk reagerer på stimuli.


Når det sympatiske nervesystemet aktiveres, stimulerer det binyrene. Kjertlene utløser på sin side frigjøring av visse hormoner , inkludert adrenalin og noradrenalin.


Hormonfrigjøringen forårsaker fysiske symptomer, som økning i hjertefrekvens og pustefrekvens, samt en økning i blodtrykket. (3)


Fysiske tegn på å være i alarmresponsstadiet inkluderer:


· Utvidede pupiller

· Økt hjertefrekvens

· Rask pust

· Skjelvende

· Blek eller rød hud

· Forsterkede sanser


Ifølge Selye forsvinner de fleste symptomene på alarmresponsstadiet eller reverseres i neste stadium (motstand), for så å dukke opp igjen i sluttfasen av utmattelse. (2)


Motstand

Motstandsstadiet er når kroppen din prøver å reparere seg selv etter det første sjokket av stress. Hvis den stressende situasjonen ikke lenger er til stede og du kan overvinne stresset, vil hjertet og blodtrykket ditt begynne å gå tilbake til sin opprinnelige tilstand i løpet av dette stadiet.


Men hvis den stressende situasjonen fortsetter over lengre tid eller hvis du ikke løser stresset, vil kroppen din aldri få et klart signal om å gå tilbake til normale funksjonsnivåer. Dette betyr at det vil fortsette å skille ut stresshormonene og blodtrykket ditt vil holde seg høyt.


Langvarige nivåer av høyt stress kan forårsake forstyrrelser i immun-, fordøyelses-, kardiovaskulære, søvn- og reproduktive systemer. Du kan ha symptomer som:


· Tarmproblemer

· Hodepine

· Søvnløshet

· Tristhet

· Frustrasjon

· Irritabilitet

· Dårlig konsentrasjon


Langvarig stress som ikke blir løst, fører til det tredje stadiet (utmattelse).


Utmattelse

Langvarig eller kronisk stress fører til den siste fasen av utmattelse. Utholdende stressfaktorer uten lindring tapper dine fysiske, følelsesmessige og mentale ressurser til et punkt hvor kroppen din ikke lenger er i stand til å takle stress.


Tegn på at du er i utmattelsesstadiet inkluderer:


· Utmattelse

· Brenne ut

· Redusert stresstoleranse


De fysiske effektene av langvarig stress kan svekke immunforsvaret ditt og øke risikoen for hjertesykdom, høyt blodtrykk, diabetes og andre kroniske helsetilstander, inkludert psykiske lidelser som depresjon eller angst. (4)


Utløsere

Selye utviklet GAS etter å ha studert hvordan menneskekroppen reagerte på fysiske stressfaktorer, som å bli utsatt for kalde temperaturer eller fysisk overanstrengelse.

Det er nå forstått at mange situasjoner, inkludert de som forårsaker psykologisk snarere enn fysisk stress, kan forårsake GAS. (5)


· Eksempler på stressfaktorer som kan utløse GAS inkluderer:

· Daglig stress (som press på skolen, jobben eller hjemme knyttet til familien din)

· En plutselig endring i livet ditt (som å miste en jobb, skilsmisse eller sykdom)

· Traumatiske opplevelser (som overgrep, en storulykke og krig)


Positivt stress

GAS utløses ikke bare av stressfaktorer som forårsaker nød; det kan også utløses av situasjoner der stressfaktoren anses som positiv, eller hyggelig (kjent som eustress ). (6)


Noen ser for eksempel på stresset ved en kommende eksamen som positivt fordi det hjelper dem å holde motivasjonen oppe. Andre kan nyte frykten de føler mens de ser på en skummel film.


Vi har alle forskjellige stressfaktorer. Det som virker som en trussel mot én person kan oppfattes som en positiv utfordring for en annen.


GAS og medisinske forhold

GAS er ikke en medisinsk tilstand som du kan bli diagnostisert med; snarere er det prosessen kroppen din går igjennom automatisk når den opplever stress.

Men hvis du opplever kronisk stress som påvirker livet ditt negativt, er det viktig at du får hjelp. Psykiske helsetilstander som har symptomer relatert til å oppleve stress over lengre perioder inkluderer:


· Angstlidelser (for eksempel generalisert angstlidelse , panikklidelse og fobi relaterte lidelser)

· Posttraumatisk stresslidelse (PTSD)

· Obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD)


Håndtering

Stress reduserende teknikker kan hjelpe deg med å takle GAS. (7) eksempler du kanskje vil utforske inkluderer:


· Diafragmatisk pust

· Progressiv muskel avslapping

· Guidede bilder

· Tankefullhet

· Fysisk aktivitet

· Begrense eksponering for triggere



Sammendrag

Generelt tilpasnings syndrom (GAS) beskriver prosessen kroppen din går gjennom når du utsettes for noen form for stress, positivt eller negativt. Den har tre stadier: alarm, motstand og utmattelse.


Hvis du ikke løser stresset som har utløst GAS, kan det føre til fysiske og psykiske helseproblemer.

De fysiske endringene kroppen din går gjennom som svar på stress er ikke skadelige i seg selv. Men når stress fortsetter i lang tid og kroppen din går inn i utmattelsesstadiet, kan det forårsake langsiktige problemer.


Å forstå hvilke stressfaktorer som påvirker deg og lære strategier for å takle stress kan hjelpe deg å unngå konsekvensene av kronisk stress. Hvis du har problemer med å takle stress, er det viktig å ta kontakt med en god terapeut for støtte.


Referanser

(1) Jackson M. Evaluating the Role of Hans Selye in the Modern History of Stress. In: Cantor D, Ramsden E, editors. Stress, Shock, and Adaptation in the Twentieth Century. Rochester (NY): University of Rochester Press.


(2) Selye, H. Stress and the general adaptation syndrome. Br Med J. 1950;1(4667):1383-1392. doi:10.1136/bmj.1.4667.1383


(3) Gordan R, Gwathmey JK, Xie LH. Autonomic and endocrine control of cardiovascular function. World J Cardiol. 2015;7(4):204-14. doi:10.4330/wjc.v7.i4.204


(4) Mariotti A. The effects of chronic stress on health: new insights into the molecular mechanisms of brain-body communication. Future Sci OA. 2015;1(3):FSO23. Published 2015 Nov 1. doi:10.4155/fso.15.21


(5) National Institute of Mental Health. 5 Things You Should Know About Stress.


(6)Szabo S, Yoshida M, Filakovszky J, et al. "Stress" is 80 Years Old: From Hans Selye Original Paper in 1936 to Recent Advances in GI Ulceration. Curr Pharm Des. 2017;23(27):4029-4041. doi:10.2174/1381612823666170622110046


(7)Cleveland Clinic. How Digestive Disease Clinicians Can Help Patients Manage COVID-19-Induced Stress.





8 visninger0 kommentarer