top of page

Forbedre dine mellommenneskelige ferdigheter Bygger svært effektive arbeidsforhold



Luuk L. Westerhof, MSc


"Ingen mann er en øy." – John Donne (1572–1631)


Du er kanskje ikke klar over det, men mellommenneskelige ferdigheter, eller menneskelige ferdigheter, er noe du allerede har. Tross alt har du lært hvordan du kommer overens med andre siden dagen du ble født!


Men positive daglige interaksjoner «bare skjer» ikke alltid, enten i virksomheten eller i våre personlige liv. Å få resultatene du trenger kan være vanskelig når du ikke "klikker" -går overens- med folk, eller hvis du ikke vet hvordan du skal handle eller hva du skal si.

Derfor er sterke mellommenneskelige ferdigheter like viktig på arbeidsplassen som «harde» tekniske ferdigheter eller formelle kvalifikasjoner, uavhengig av stillingen du har. De kan hjelpe deg med å skape gode arbeidsrelasjoner, håndtere konflikter, motivere teamet ditt, øke produktiviteten, løse problemer, skape nettverk effektivt og øke lykke og engasjement på jobben.


I denne artikkelen vil jeg si noe om hvorfor mellommenneskelige ferdigheter er viktige, og vil fremheve noen ressurser som du kan bruke til å utvikle ferdighetene dine på spesielt fire kjerneområder: Mellommenneskelig kommunikasjon, håndtering av forskjeller, skape et mer harmonisk team og personlig Integritet.



Hvorfor er det viktig å ha gode mellommenneskelige ferdigheter

Mellommenneskelige og andre "myke" ferdigheter betyr noe fordi vi jobber tettere med et større antall mennesker enn noen gang før. En studie fra 2016 (Collaborative Overload – Too much teamwork exhausts employees and saps productivity: Robb Cross, Reb Rebele, and Adam Grant. Harvard Business Review) fant at tiden ledere og ansatte brukte på å samarbeide hadde økt med over 50 prosent de siste to tiårene.


Organisasjoner verdsetter mellommenneskelige ferdigheter høyt på grunn av denne økte vektleggingen av teamarbeid. En undersøkelse viste at 60 prosent av arbeidsgivere anser evnen til å jobbe i en gruppe som den viktigste ferdigheten for nyutdannede som kommer inn på arbeidsplassen.


Men gode mellommenneskelige ferdigheter er avgjørende for helsen vår også. En artikkel fra 2017 i Harvard Business Review (Burnout at work isn’t just about exhaustion. It’s also about loneliness; Emma Seppala and Marissa King) hevdet at positive arbeidsforhold kan hjelpe deg å unngå utbrenthet, utmattelse og til og med ensomhet.


Forbedre dine mellommenneskelige ferdigheter

Grunnlaget for mellommenneskelige ferdigheter er emosjonell intelligens, eller EI. Det vil si å være klar over dine tanker, handlinger og følelser; se din innvirkning på andre mennesker; og sanse andres humør og behov.


Å utvikle din EI lar deg selvregulere – å ta positive valg om hvordan du samhandler med andre mennesker, og å tenke før du handler.

EI kan også øke din empati og altruisme, og hjelpe deg å bygge høykvalitetsforbindelser -og relasjoner med dine medarbeidere – med bonusen av å føle deg bra med deg selv også.


La oss nå se hvordan du kan utvikle dine mellommenneskelige ferdigheter på fire områder.


1. Forbedre kommunikasjonsferdighetene dine

Forretnings kommunikasjon krever en god forståelse av verdien i relasjonsaspektet og publikum. Hvis målet ditt er å få informasjon, sørg for å stille de riktige spørsmålene og være klar og konsist. Når du formidler informasjon, bruk dine forhandlings- og overtalelsesevner til å presentere saken din, i stedet for å si din mening som et faktum, og vær forberedt på å inngå kompromisser. Du kan bruke retorikk til å konstruere et overbevisende argument, men det er viktig å forbli troverdig og autentisk.


Og avgjørende, når du har levert meldingen, lytt nøye til svaret. Aktive lytteteknikker hjelper deg til å følge nøye med, vise foredragsholderen at du tar ordene deres til følge, og å svare konstruktivt. Oppmerksom lytting kan hjelpe deg til å fokusere på det som blir sagt, og til å "tune ut" distraksjoner.


"Looking" spiller også en rolle i "lytting". Vi fanger opp signaler fra en persons kroppsspråk. De forteller oss om de er selvsikre, eller kjeder seg, eller tenker på noe annet – selv om de kanskje lyver! Enten du ønsker å gjøre et godt førsteinntrykk, delta på et hurtignettverksarrangement, møte en ny sjef for første gang, eller bare komme bedre overens med kollegene dine, vil gode mellommenneskelige kommunikasjonsevner hjelpe deg å få hvert sekund til å telle.


2. Lære å håndtere forskjeller

Du vil sannsynligvis møte konflikter, eller i det minste forskjeller som virker vanskelige å forene, på et tidspunkt i arbeidslivet. Du kan for eksempel finne deg selv å håndtere uhøflige eller vanskelige mennesker, eller de som føler de trenger å "skjære deg ned til størrelse" (kjent som "høy valmuesyndrom.") I slike situasjoner, evnen til å forbli rolig, men selvsikker er en viktig mellommenneskelig ferdighet.


Uløste konflikter kan være skadelige og forstyrrende, og påvirker ofte moral og produktivitet. Det kan resultere i personlig fiendskap, som får folk til å føle at de må "ta side", koble seg fra teamet eller til og med forlate organisasjonen.


På den annen side kan konflikt bringe underliggende problemstillinger til overflaten, hvor du kan undersøke, erkjenne og håndtere dem. Dette kan bidra til å forhindre at lignende problemer gjentar seg, og øke gjensidig forståelse.

Det er derfor evnen til å håndtere konflikter effektivt er en mellommenneskelig ferdighet som er høyt verdsatt av arbeidsgivere.



Så la oss se på tre tilnærminger til konfliktløsning:

Den interessebaserte relasjonstilnærmingen (IBR) - tar til orde for å skille problemet fra de involverte. Du undersøker problemet objektivt, ganske enkelt setter frem fakta å diskutere uten å skade relasjonene dine. Dette krever høflighet, lytteferdigheter, forståelse og vilje til å gå på kompromiss.


Perceptual Positions - er en øvelse som hjelper deg å se andres synspunkter. Du tildeler stoler på kontoret til de motsatte synspunktene, pluss en for en objektiv observatør. Så setter du deg i hver stol etter tur og ser for deg situasjonen fra de tre ulike perspektivene.


Og Bell and Hart's Eight Causes of Conflict - kan hjelpe deg med å identifisere kilden til, og derfor en løsning på, et problem. Årsakene spenner fra utilstrekkelig ressurser og forvirrede roller til inkompatible verdier og uforutsigbare retningslinjer.


3. Opprette et mer harmonisk team

Vi har sett hvordan du kan bruke dine mellommenneskelige ferdigheter til å håndtere konflikter. Men hvordan skaper du et behagelig og harmonisk arbeidsmiljø?

Det første trinnet er å bruke dine mellommenneskelige ferdigheter for å etablere tillit. Tillit gjør deg i stand til å være mer effektiv, ta verdifulle risikoer og føle deg trygg.


Det neste trinnet er å jobbe mot en situasjon der teammedlemmer forstår hverandre. De kan samarbeide for å forbedre teamets generelle ytelse, hvis du kan hjelpe dem til å avsløre mer om seg selv, trygt. Johari-vinduet er et nyttig verktøy for å hjelpe deg med å administrere gjensidig aksept.


Å forstå individers mellommenneskelige styrker hjelper deg å matche dem med passende oppgaver eller prosjekter. Dette kan øke deres motivasjon, engasjement og produktivitet.

Et annet sentralt aspekt ved å administrere avtale er tilbakemelding. Folk vil sannsynligvis se på dårlig uttrykte tilbakemeldinger som destruktiv kritikk. Lever det bra, men du kan løse vanskelige problemer før de forverres.


4. Opprettholde din personlige integritet

Din integritet – din evne til å stå opp for det du tror på – er sentral for dine mellommenneskelige ferdigheter. Integritet gjør det mulig for deg å måle dine valg og avgjørelser når du har å gjøre med andre mot standarden til dine personlige verdier. Ditt rykte og personlige merkevare hviler på det. Dette kan holde deg på rett spor på daglig basis. Bare det å samhandle med andre på en vennlig, høflig måte, for eksempel, kan gjøre en stor forskjell for menneskene rundt deg. Den kan veilede deg gjennom utfordrende, men potensielt givende situasjoner, som å jobbe med rivaler. Og det er spesielt viktig hvis du er i en posisjon med autoritet.


Viktige punkter

Mellommenneskelige ferdigheter er avgjørende for å danne og opprettholde effektive arbeidsforhold.

De krever en høy grad av emosjonell intelligens, som gjør deg i stand til å forstå hvordan dine tanker og handlinger påvirker andre på arbeidsplassen.

Du kan utvikle dine mellommenneskelige ferdigheter på fire nøkkelområder:


1. Kommunikasjons ferdigheter. Lag budskapet ditt nøye, med publikum i tankene, vær oppmerksom på kroppsspråket og lytt.


2. Håndtere forskjeller. Håndter vanskelige mennesker selvsikkert, men med god nåde, og lær å løse konflikter.


3. Skape et mer harmonisk team. Skap tillit og et støttende arbeidsmiljø. Godta styrker og svakheter i teamet ditt, og gi effektive tilbakemeldinger.


4. Personlig integritet. Gjenkjenne kjerneverdiene dine, og handle deretter.