Emosjonell intelligens i lederskap - Lære å være mer bevisst

Av, Luuk L. Westerhof, M. Sc










Løfter din emosjonelle intelligens teamet ditt til nye høyder?








© iStockphoto Cisquete





Når du tenker på en "perfekt leder", hva tenker du på?


Du kan forestille deg noen som aldri lar temperamentet komme ut av kontroll, uansett hvilke problemer du står overfor. Eller du tenker kanskje på noen som har full tillit til de ansatte, lytter til teamet medlemmene, er lett å snakke med og alltid tar forsiktige, velinformerte beslutninger.


Dette er egenskaper hos noen med høy grad av emosjonell intelligens .


I denne artikkelen skal vi se på hvorfor emosjonell intelligens er så viktig for ledere – og hvordan du som leder kan forbedre din.



Hva er emosjonell intelligens?


Emosjonell intelligens eller EI er evnen til å forstå og håndtere dine egne følelser, og de til menneskene rundt deg. Mennesker med høy grad av emosjonell intelligens vet hva de føler, hva følelsene deres betyr og hvordan disse følelsene kan påvirke andre mennesker.


For ledere er emosjonell intelligens avgjørende for suksess. Tross alt, hvem har størst sannsynlighet for å lykkes – en leder som roper på teamet sitt når han er under stress, eller en leder som holder kontrollen og vurderer situasjonen rolig?


Ifølge Daniel Goleman (1995, 1998, 2002), en amerikansk psykolog som bidro til å popularisere emosjonell intelligens, er det fem nøkkelelementer til det:



1. Selvbevissthet.

2. Selvregulering.

3. Motivasjon.

4. Empati.

5. Sosiale ferdigheter.



Jo mer du, som leder, styrer hvert av disse områdene, jo høyere er din emosjonelle intelligens. Så la oss se på hvert element mer detaljert og undersøke hvordan du kan utvikle deg og vokse som leder.



Emosjonell intelligens i lederskap

1. Selvbevissthet


Hvis du er selvbevisst, vet du alltid hvordan du har det, og du vet hvordan følelsene dine og handlingene dine kan påvirke menneskene rundt deg. Å være selvbevisst når du er i en lederposisjon betyr også å ha et klart bilde av dine styrker og svakheter , og det betyr å oppføre seg med ydmykhet .


Så, hva kan du gjøre for å forbedre din selvbevissthet?


· Hold en journal – Journaler hjelper deg med å forbedre selvbevisstheten din. Hvis du bruker bare noen få minutter hver dag på å skrive ned tankene dine, kan dette føre deg til en høyere grad av selvbevissthet.


· Senk farten - Når du opplever sinne eller andre sterke følelser, sett ned farten for å undersøke hvorfor. Husk at uansett situasjon kan du alltid velge hvordan du reagerer på den.



2. Selvregulering


Ledere som regulerer seg selv effektivt angriper sjelden andre verbalt, tar forhastede eller emosjonelle beslutninger, stereotyperer folk eller går på akkord med verdiene deres. Selvregulering handler om å ha kontroll.


Dette elementet av emosjonell intelligens, ifølge Goleman, dekker også en leders fleksibilitet og forpliktelse til personlig ansvarlighet .


Så hvordan kan du forbedre din evne til selvregulering?


· Kjenn dine egne verdiene – Har du en klar idé om hvor du absolutt ikke vil gå på akkord? Vet du hvilke verdier er viktigst for deg? Bruk litt tid på å undersøke dine "etiske retningslinjer". Hvis du vet hva som er viktigst for deg, trenger du sannsynligvis ikke tenke to ganger når du står overfor en moralsk eller etisk avgjørelse – du vil ta det riktige valget.


· Hold deg selv ansvarlig - Hvis du har en tendens til å skylde på andre når noe går galt, stopp. Forplikt deg til å innrømme feilene dine og ta konsekvensene, uansett hva de er. Du vil sannsynligvis sove bedre om natten, og du vil raskt få respekt fra de rundt deg.


· Øv deg på å være rolig – Neste gang du er i en utfordrende situasjon, vær veldig bevisst på hvordan du handler. Lindrer du stresset ved å rope til noen andre? Tren dype pusteøvelser for å roe deg selv. Prøv også å skrive ned alle de negative tingene du vil si, og så riv det opp og kast det. Å uttrykke disse følelsene på papir (og ikke vise dem til noen!) er bedre enn å si dem høyt til teamet ditt. Dessuten hjelper dette deg å utfordre reaksjonene dine for å sikre at de er rettferdige!



3. Motivasjon


Selv motiverte ledere jobber konsekvent mot sine mål, og de har ekstremt høye standarder for kvaliteten på arbeidet sitt.


Hvordan kan du forbedre motivasjonen din?


· Undersøk på nytt hvorfor du gjør jobben din – Det er lett å glemme hva du virkelig elsker med karrieren din. Så ta deg tid til å huske hvorfor du ønsket denne jobben. Hvis du er misfornøyd i rollen din og du sliter med å huske hvorfor du ønsket det, prøv de fem hvorfor teknikk for å finne roten til problemet. Å starte ved roten hjelper deg ofte å se på situasjonen din på en ny måte. Sørg for at målsetningene dine er friske og energigivende.


· Vet hvor du står – Bestem hvor motivert du er til å lede. Vår ledelsesmotivasjonsvurdering kan hjelpe deg å se tydelig hvor motivert du er i din lederrolle. Hvis du trenger å øke motivasjonen til å lede, leder det deg til ressurser som kan hjelpe.


· Vær håpefull og finn noe bra – Motiverte ledere er vanligvis optimistiske, uansett hvilke problemer de møter. Å ta i bruk denne tankegangen kan kreve øvelse, men det er vel verdt innsatsen.


Hver gang du møter en utfordring, eller til og med en fiasko, prøv å finne minst én god ting om situasjonen. Det kan være noe lite, som en ny kontakt, eller noe med langsiktige effekter, som en viktig lærdom. Men det er nesten alltid noe positivt, hvis du ser etter det.



4. Empati


For ledere er empati avgjørende for å lede et vellykket team eller organisasjon. Ledere med empati har evnen til å sette seg inn i andres situasjon. De bidrar til å utvikle menneskene på laget deres, utfordrer andre som opptrer urettferdig, gir konstruktive tilbakemeldinger og lytter til de som trenger det.


Hvis du ønsker å tjene teamets respekt og lojalitet, så vis dem at du bryr deg ved å være empatisk.



Hvordan kan du forbedre empatien din?


· Sett deg selv i en annens posisjon – Det er lett å støtte ditt eget synspunkt. Tross alt er den din! Men ta deg tid til å se på situasjoner fra andres perspektiv.


· Vær oppmerksom på kroppsspråk – Kanskje når du lytter til noen, krysser du armene, beveger føttene frem og tilbake, eller biter deg i leppen. Dette kroppsspråket forteller andre hvordan du virkelig føler om en situasjon, og meldingen du gir er ikke positiv! Å lære å lese kroppsspråk kan være en virkelig fordel i en lederrolle, fordi du vil være bedre i stand til å bestemme hvordan noen virkelig føler seg. Dette gir deg muligheten til å svare riktig.


· Responder på følelser – Du ber assistenten om å jobbe sent – ​​igjen. Og selv om han er enig, kan du høre skuffelsen i stemmen hans. Så svar ved å adressere følelsene hans. Fortell ham at du setter pris på hvor villig han er til å jobbe ekstra timer, og at du er like frustrert over å jobbe sent. Hvis det er mulig, finne ut hvordan fremtidige sene kvelder kan være mindre av et problem (for eksempel gi ham fri mandag morgen).




5. Sosiale ferdigheter


Ledere som gjør det bra i det sosiale ferdighets elementet av emosjonell intelligens er gode kommunikatorer. De er like åpne for å høre dårlige nyheter som gode nyheter, og de er eksperter på å få teamet sitt til å støtte dem og være begeistret for et nytt oppdrag eller prosjekt.


Ledere som har gode sosiale ferdigheter, er også flinke til å håndtere endringer og løse konflikter diplomatisk. De er sjelden fornøyde med å la ting være som de er, men de lener seg ikke tilbake og får alle andre til å gjøre jobben: de er et eksempel med sin egen oppførsel.


Så hvordan kan du bygge sosiale ferdigheter?


· Lær konfliktløsning – Ledere må vite hvordan de skal løse konflikter mellom teammedlemmer, kunder eller leverandører. Lære konfliktløsning ferdigheter er avgjørende hvis du ønsker å lykkes.


· Forbedre kommunikasjonsferdighetene dine – Hvor godt kommuniserer du?



· Lær hvordan du berømmer andre – Som leder kan du inspirere teamets lojalitet ganske enkelt ved å gi ros når det er tjent. Å lære å rose andre er en fin kunst, men vel verdt innsatsen.



Viktige punkter

For å være effektive må ledere ha en solid forståelse av hvordan deres følelser og handlinger påvirker menneskene rundt dem. Jo bedre en leder forholder seg til og samarbeider med andre, jo mer vellykket vil han eller hun være.


Ta deg tid til å jobbe med selvbevissthet, selvregulering, motivasjon, empati og sosiale ferdigheter. Å jobbe med disse områdene vil hjelpe deg å utmerke deg i fremtiden!





Referanser

Goleman, D. (1995). 'Emosjonell intelligens - hvorfor det kan bety mer enn IQ. London: Bantam.

Goleman, D. (1998). ' Hva gjør en leder? ' Harvard Business Review, november-desember 1998.

Goleman, D., Boyatzis, R., og McKee, A. (2002). 'The New Leaders: Transforming the Art of Leadership', London: Sphere.


4 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle