top of page

Coaching for å utvikle selvbevissthet

Hjelper folk å bli kjent med seg selv

Luuk L. Westerhof, M. Sc







Å fortelle historien din kan hjelpe folk å bli kjent med deg.



© Veer erik degraaf



Å utvikle selvinnsikt er viktig for dannelse av mer bærekraftige relasjoner og for et mer tilfredsstillende liv, både på arbeidsplassen og hjemme.



Med en god forståelse for hvordan vi forholder oss til andre, kan vi justere vår atferd slik at vi på en positiv måte kan stå i mellommenneskelige relasjonsforhold. Ved å forstå hva som er våre styrker, svakheter og opprører oss, kan vi blant annet forbedre vår selvkontroll. Og ved å forstå våre svakheter, kan vi lære å håndtere dem, og nå våre mål til tross for dem.


Det er imidlertid vanskelig å være objektiv når vi tenker på oss selv, og hvordan andre faktisk ser oss kan være ganske annerledes enn det vi tror de ser.


Det er måter folk kan utvikle selvbevissthet på, og dette på egen hånd. Imidlertid kan coaching være en bedre måte å hjelpe folk med å se sine egne handlinger og reaksjoner objektivt, så det er nyttig for å hjelpe folk til å bygge selvbevissthet.


I denne artikkelen skal vi se på seks tilnærminger du kan bruke for å hjelpe andre med å bygge denne selvbevisstheten.


Tips 1:

Noen av tilnærmingene jeg beskriver er nyttige generelt på arbeidsplassen, mens andre er egentlig bare passende i situasjoner der personen du coacher har et veldig nært og tillitsfullt forhold til deg. Velg tilnærmingen som passer situasjonen.


Tips 2:

Som med alle typer coaching, er tilbakemelding (feedback) viktig. Men tilbakemeldinger - selv svært nøyaktige tilbakemeldinger - kan ikke være noe mer enn interessant informasjon, med mindre det får personen som blir coachet til å endre sitt perspektiv på en ganske fundamental måte. Gjør det du kan for å støtte disse endringene i perspektiv.



Tilnærming 1: Bruk av psykometriske tester

Psykometriske tester kan være nyttige for å gi folk et objektivt syn på hvordan de oppfører seg, og hvordan de sammenligner med andres syn. Svarene de gir kategoriserer dem etter personlighetstrekkene eller preferansene de viser, og gir deretter noen kommentarer til disse.

Selvfølgelig fanger ingen av disse verktøyene rikdommen og unikheten til en individuell person. Men de kan peke på likheter og forskjeller mellom mennesker.


En nyttig personlighetsmodell, de fem store eller OCEAN-modellen, ser på fem hovedtrekk ved menneskelig personlighet: Åpenhet, Samvittighetsfullhet, Ekstraversjon/introversjon, Agreeableness og Nevrotisisme. Dette verktøyet kan hjelpe folk å forstå mer om seg selv og andre. Tester som denne kan gi folk et godt innblikk i deres oppførsel og ytelse på arbeidsplassen.


Hva er modellen med de fem store personlighetstrekkene?

The Big Five Personality Traits-modellen måler fem nøkkeldimensjoner av folks personligheter. Den er basert på funn fra flere uavhengige forskere, og den dateres tilbake til slutten av 1950-tallet. Men modellen slik vi kjenner den nå begynte å ta form på 1990-tallet.


Lewis Goldberg, en forsker ved Oregon Research Institute, er kreditert med å navngi modellen «The Big Five». [1] Det er nå en respektert personlighetsskala og brukes rutinemessig av bedrifter og i psykologisk forskning.



De fem nøkkelpersonlighetsdimensjonene modellen måler er følgende:


Åpenhet: noen ganger kalt "intellekt" eller "fantasi", dette måler ditt kreativitetsnivå og ditt ønske om kunnskap og nye opplevelser.


Samvittighetsfullhet: Dette ser på nivået av omsorg du tar i ditt liv og arbeid. Hvis du scorer høyt på pliktoppfyllelse, vil du sannsynligvis være organisert og grundig, og vite hvordan du legger planer og følger dem gjennom. Hvis du skårer lavt, vil du sannsynligvis være slapp og uorganisert.


Ekstraversjon/introversjon: denne dimensjonen måler omgjengelighetsnivået ditt. Er du utadvendt eller stille , for eksempel? Henter du energi fra en folkemengde, eller synes du det er vanskelig å jobbe og kommunisere med andre mennesker?


Agreeableness: denne dimensjonen måler hvor godt du kommer overens med andre mennesker. Er du hensynsfull, hjelpsom og villig til å inngå kompromisser? Eller har du en tendens til å sette dine behov foran andres?


Naturlige reaksjoner: noen ganger kalt "emosjonell stabilitet" eller "nevrotisisme", dette måler emosjonelle reaksjoner. Reagerer du negativt eller rolig på dårlige nyheter? Bekymrer du deg tvangsmessig for små detaljer, eller er du avslappet i stressende situasjoner?


Fra Goldberg, LR, ' The Development of Markers for the Big-Five Factor Structure ',' Psychological Assessment, Vol. 4, nr. 1, 26-42, 1992, utgitt av American Psychological Association, Inc.


En annen populær test, Myers-Briggs® Type Indicator (eller MBTI) er nyttig for å forstå våre preferanser for samhandling med andre, hvordan vi liker å motta informasjon og hvordan vi tar beslutninger.


Andre psykometriske tester kan brukes til andre formål, og det er verdt å utforske hele spekteret av disse for å forstå hva du kan gjøre med dem.

Når personene du coacher har tatt disse testene, kan du utforske hva testresultatene betyr, og hjelpe dem å tenke på hva de har lært om seg selv, og måten de samhandler med andre mennesker på.


Merk:

Det er viktig at du som coach er kjent med disse verktøyene før du bruker dem med folk.



Tilnærming 2: Sampling av nye opplevelser

Vi oppdager ofte nye ting om oss selv når vi er i uvanlige situasjoner, eller står overfor nye utfordringer. Våre reaksjoner eller svar på nye miljøer, nye mennesker eller nye krav kan hjelpe oss å forstå hvordan vi håndterer noen av de mer kjente aspektene av livene våre. Men i stedet for å vente på at nye opplevelser skal komme, kan det være veldig verdifullt å se etter dem proaktivt.


Dette kan vi gjøre for oss selv ved å ta forskjellige typer ferier, eller eksperimentere med nye hobbyer, for eksempel. Vi kan finne skjulte talenter, eller ting om oss selv som vi ikke visste om - spesielt når de nye aktivitetene er stimulerende og energigivende.


En måte å gjøre dette på er på arbeidsplassen å oppmuntre folk til å utforske ukjente roller eller situasjoner. Fordelen med å bruke coaching i disse situasjonene er at du kan hjelpe personen du coacher med å utforske hvilke nye roller du kan prøve, og du kan hjelpe dem med å analysere opplevelsen etterpå.


Som coach er nøkkelen å hjelpe til med å tolke opplevelsen, og sikre at all læring fra den går tilbake til coachees daglige liv.