Bygge rapport i Coaching


Utvikle gjensidig forståelse og tillit



Bygg et tillitsfullt, troverdig og pålitelig coaching forhold. © Getty Images Anchiy




Mange av oss jobber naturlig med å bygge relasjoner med andre i våre daglige relasjoner, både hjemme og på jobb. Å bygge denne relasjonen er enda viktigere i coaching.



For at coaching skal lykkes, må coachen og coachees (personene som coaches) samarbeide og dele informasjon om og med hverandre. Dette vil hjelpe coacheen til å stole på coachen, og til å føle seg følelsesmessig trygg etter hvert som forholdet utvikler seg.

I denne artikkelen skal vi se på måter du kan bygge og opprettholde tillit og forhold til personene du Coacher, og dermed få det beste ut av dine coaching relasjoner.


De fire kjennetegnene til tillit

Gjensidig tillit er avgjørende i en coaching relasjon, og å bygge relasjoner kan hjelpe folk å få denne tilliten. David Maister, en ekspert på profesjonelle relasjoner, han identifiserte hoved karakteristikkene ved oppførselen vår som bidrar til å bygge tillit, troverdighet, pålitelighet, intimitet og omsorg. Du kan bruke disse egenskapene for å forbedre coaching relasjonen, som følger:


Troverdighet

Å hjelpe coachees med å finne veien handler ikke bare om å ha de riktige ferdighetene – det handler også om å demonstrere din kunnskap og din tilgang til nyttige ressurser. Dette viser at du har kompetanse, og kan gjøre det du sier du kan.

Troverdighet kan komme naturlig fra å bli personlig anbefalt av noen som coacheen allerede stoler på. Men det kan også komme av å være selvsikker og unngå å nøle. Den rette balansen er å snakke tydelig og autoritativt, men unngå å være diktatorisk – du kan lære dette med erfaring og øvelse.

Dette betyr ikke nødvendigvis at du alltid vil vite svarene på spørsmålene dine coachee stiller – de beste løsningene kommer vanligvis fra coacheene selv. Men det betyr at du bør være genuint ressurssterk og godt informert, og du bør innrømme det når du ikke har riktig kunnskap eller informasjon.


Pålitelighet

I tillegg til å kunne støtte coacheene, bør du alltid strebe etter å holde det du lover ved å gjøre det du sier du skal gjøre.

Dette kan være så enkelt som å komme til møter i tide, eller returnere telefonsamtaler raskt. Det kan også omfatte oppfølging av tidligere samtaler, å gjennomføre forskning på vegne av coachee, og generelt være følsom overfor coachees preferanser og forventninger.


Fortrolighet

Å dele følelser og informasjon vil bare skje når coacheen føler seg komfortabel og vel med deg – og jo mer folk deler, jo mer komfort føler de vanligvis.

Dette betyr ikke at du må dele alt om ditt eget liv med coachees. Men å avsløre følelser, erfaringer, verdier og overbevisninger, kan vise coachees at forholdet fungerer begge veier, og vise at du stoler på at de også vil beholde tilliten din.


Omsorg

Å vise omsorg er ikke noe du kan gjøre ved å følge en formel. Det er avhengig av at coachee tror at du virkelig har deres beste i tankene, og at forholdet ikke bare handler om arbeid og arbeidsprestasjoner.

På sitt enkleste betyr dette å være en god vert under et møte. Men det strekker seg ofte utover dette – å være tilgjengelig for coachee på kort varsel (for eksempel på telefon eller e-post), eller å interessere seg for hva som skjer i livet deres.


De fire egenskapene til tillit er hentet fra THE TRUSTED ADVISOR av David H. Maister, Charles H. Green og Robert M. Galford. Copyright © 2000 av David H. Maister, Charles H. Green og Robert M. Galford. Gjengitt med tillatelse fra The Free Press, en avdeling av Simon & Schuster, Inc. Alle rettigheter forbeholdt.



Rapportens seks nivåer

Å etablere og opprettholde relasjoner handler også om å forstå viktigheten av å dele det vi har til felles, og deretter bruke disse delte elementene som byggeklossene for et vellykket coach-coachee-relasjonen.


Vi kan utforske det vi har til felles på mange måter, men en av de mest nyttige er å bruke seks «logiske nivåer».


Når vi går lenger ned på de seks nivåene, blir elementene mer psykologisk intime og derfor mer relevante for å bygge et dypere nivå av rapport.


Nivå


1. Miljø

Deler vi arbeidsplass eller bor vi i samme by, by eller region? Opplever vi likt vær, har vi lik bakgrunn, eller kjenner vi de samme menneskene?


2. Atferd

Gjør vi de samme tingene, deler vi de samme hobbyene, eller handler vi på lignende måter?


3. Evne

Deler vi noen ferdigheter eller evner?


4. Tro

Deler vi prinsipper, verdier eller tro om hva som er viktig i livet?


5. Identitet

Deler vi en følelse av hvem vi er? (For eksempel "Jeg er en hardtarbeidende og lojal ektemann" eller "Jeg er en bekymringsløs artist.")


6. Ånd

Deler vi en følelse av hvordan alle ting henger sammen, eller hvordan vi er knyttet til en gud eller til resten av menneskeheten? (Riktignok kan det hende at dette nivået ikke egner seg naturlig til, eller til og med passer for samtaler på arbeidsplassen.)



Merk:

De ovennevnte nivåene ble opprinnelig utviklet av Gregory Bateson, og deretter utviklet videre for bruk i nevrolingvistikk programmering i 2003-boken " From Coach to Awakener " av Robert B. Dilts.


Disse nivåene er ikke uttømmende, men de kan hjelpe oss til å gjenkjenne hvilken type rapportskapende samtale vi har på et hvilket som helst tidspunkt.


Vanligvis starter vi samtaler på miljønivå, og vi deler og bygger fra dette til mer personlige temaer, ettersom vi bygger mer tillit.


Samtaler om verdier, og identitet er spesielt verdifulle i coaching, fordi disse temaene ofte er grunnlaget for motivasjon, prestasjoner og å bygge gode relasjoner med andre.



Merk:

For mer detaljert informasjon om planlegging og styring av vellykkede coaching relasjoner bestill time med Luuk L. Westerhof for en samtale; kontakt@sponte.no



Stille det riktige Spørsmålet først

En annen viktig del av å bygge relasjoner er å komme godt i gang. Dette kan være vanskeligere enn det ser ut til. Å bero coachees gjennom hverdagssamtalen bidrar til å sikre at forholdet ikke starter ubehagelig. Så det er best å unngå å lage vitser eller tilby for mange personlige observasjoner før coachees har snakket mer om hva de liker og ikke liker.

På et tidspunkt må du imidlertid starte en mer strukturert samtale med et generelt og åpent spørsmål. Gode ​​eksempler inkluderer "Hva har skjedd for deg?" eller "Hvordan går det for deg?" eller "Hva tenker du på i dag?"

Selve spørsmålet betyr ikke så mye, men det må invitere coacheene, på en åpen og naturlig måte, til å snakke om seg selv og hvordan de har det.


Opprettholde rapport

Rapport bygging er ikke noe du bare gjør én gang. Hver coaching økt må bygge fra den siste.


Ved å gjøre følgende kan du bidra til å sikre at coachingforholdet holder seg på rett spor, og du fortsetter å bygge og vedlikeholde rapport:


· Vis respekt for det coachee har oppnådd, coachees perspektiv på livet og hans eller hennes livsmål.


· Vis hensyn og empati for eventuelle påkjenninger og komplikasjoner i coachees liv.

· Vær høflig.


· Pass på å pleie eller bry deg om coachee, men ikke vær en "forelder".


· Utveksle tillit.


· Vær autentisk.


· Gi relevant kunnskap og informasjon.


· Unngå å bruke sjargong .



Tips:

I denne artikkelen har vi sett på å bygge rapport i coaching. Faktisk vil de samme ferdighetene hjelpe deg med å bygge bedre relasjoner i alle deler av livet ditt. Utforsk å bruke dem mer generelt!





Viktige punkter

Å bygge og opprettholde relasjoner er avgjørende for suksessen til ethvert coaching forhold.

I coachingsamtaler er det best å starte enkelt og bygge på felles grunnlag.


Bruk troverdighet, pålitelighet, intimitet og omsorg for å hjelpe deg å bygge tillit. Du kan også bruke de seks nivåene av rapport – miljø, atferd, evner, tro, identitet og ånd – for å hjelpe deg med å stille spørsmål under coachingsamtalene dine.


Husk at bygging av rapport i coaching pågår, og hver coachingøkt må bygge på den siste.


2 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle